Een verhuizing over het algemeen wordt doorgaans als erg stressvol ervaren. Je moet van alles en nog wat regelen en het is heel erg hard werken. Je kunt pas echt volle teugen genieten zodra alles rond is. Niks is minder waar voor een bedrijfsverhuizing. Een bedrijfsverhuizing is niet alleen veel sjouwwerk, maar er komen ook een heleboel kosten bij kijken. Denk hierbij ook aan de kosten die je maakt doordat je niet kunt werken tijdens de bedrijfsverhuizing. Juist omdat je er al zoveel tijd, geld en moeite in steekt is het wel zo fijn dat alles soepel verloopt. Daarom bespreek ik in deze blog een aantal zaken waar je om moet letten bij een bedrijfsverhuizing. Zo zie je niets over het hoofd en kun je met een gerust hart beginnen aan de bedrijfsverhuizing.
Wat als ik het niet alleen kan?
Eerst bespreek ik graag met je wat er mogelijk is in het geval dat je denkt dat je een bedrijfsverhuizing niet alleen redt. Dat is volkomen logisch: een bedrijfsverhuizing is niet niks. Er zijn verschillende specialisten op het internet te vinden die jou graag een handje helpen met zakelijke verhuizingen. Dergelijke specialisten helpen jou niet alleen met het verplaatsen van dozen en meubilair, maar ook wordt je geholpen bij het logistieke proces en het proces van de bedrijfsverhuizing over het algemeen. Schroom dus niet om hulp te vragen aan specialisten in zakelijke verhuizingen.
Het is aan jou om te besluiten om je de bedrijfsverhuizing liever zelf doet of laat uitbesteden. Wellicht schrikken de kosten je ietwat af, maar realiseer je ook dat het je een hoop tijd, moeite en daarmee ook geld scheelt.
#1 Let op het kiezen van een geschikte bedrijfsruimte
Ten eerste is het belangrijk om te letten op het kiezen van een geschikte bedrijfsruimte. Om tot deze keuze te komen kun je een projectcoƶrdinator voor de bedrijfsverhuizing aanstellen. Voordat je een pand koopt is het belangrijk om van tevoren het budget voor de verhuizing vast te stellen. Daarnaast is het van belang om te letten op de geschiktheid van de bedrijfsruimte. Voldoet deze plek aan specifieke wensen, zoals de grootte, vergaderruimte, entree en parkeerruimte. Vergeet ook niet te denken aan de inventarisatie, opzegtermijn en de huurbetaling per maand.
#2 De inrichting van de nieuwe bedrijfsruimte
Daarnaast is het verstandig om alvast na te denken over hoe je de nieuwe bedrijfsruimte graag wilt inrichten. Denk hierbij aan het aanschaffen van eventuele nieuwe spullen, zoals een bureau, telefoons en kasten. Kijk ook of je de vloerbekleding wilt vervangen en hoe het zit met de verlichting. Check ook of de elektra/bekabeling van de bedrijfsruimte goed is.
#3 Houd rekening met juridische aspecten
Als laatste is het belangrijk om de juridische aspecten niet te vergeten. Hierbij kun je denken aan de Belastingdienst en je bedrijfsgegevens aan te passen bij de Kamer van Koophandel.